søndag den 8. juli 2012

DIY: Hæklet elefant


Hæklet elefant
Så har jeg lige forsøgt at lave mig første DIY, så håber jeg at den er til at forstå.
Hvis der er rettelser eller spørgsmål må i meget gerne skrive det til mig.
 

Hækles med nål nr. 2,5.
Der skal bruges ca. 60 g bomulds garn til hele elefanten.

Skift farve tilfældigt gennem hele arbejdet.

Krop:
  1. omg: Slå 4 lm op, afslut med km
  2. omg: 9 fm rundt i cirklen af lm
  3. omg: 2 fm i hver maske (18)
  4. omg: 2 fm i hver 3. maske (24)
  5. omg: 2 fm i hver 4. maske (30)
  6. omg: 2 fm i hver 5. maske (36)
  7. omg: 2 fm i hver 6. maske (42)
  8. omg: 2 fm i hver 7. maske (48)
  9. omg: 2 fm i hver 8. maske (54)
  10. omg: 2 fm i hver 9. maske (60)
  11. omg. 2 fm i hver 10. maske (66)
  12. omg: 2 fm i hver 11. maske (72)
  13. omg: 2 fm i hver 12. maske (78)
  14. - 33. omg: 1 fm i hver maske (78)
  1. omg: 2 fm sm i hver 11. og 12. maske omg rundt (72)
  2. omg: 1 fm i hver maske (72)
  3. omg: 2 fm sm i hver 10. og 11. maske omg rundt (66)
  4. omg: 1 fm i hver maske (66)
  5. omg: 2 fm sm i hver 9. og 10. maske omg rundt (60)
  6. omg: 1 fm i hver maske (60)
  7. omg: 2 fm sm i hver 8. og 9. maske omg rundt ( 54)
  8. omg: 1 fm i hver maske (54)
  9. omg: 2 fm sm i hver 7. og 8. maske omg rundt (48)
  10. omg: 1 fm i hver maske ( 48)
  11. omg: 2 fm sm i hver 6. og 7. maske omg rundt (42)
  12. omg: 1 fm i hver maske (42)
  13. omg: 2 fm sm i hver 5. og 6. maske omg rundt (36)
  14. omg: 1 fm i hver maske (36)
  15. omg: 2 fm sm i hver 4. og 5. maske omg rundt (30)
  16. omg: 1 fm i hver maske (30). Fyld så meget fyld i kroppen som muligt
  17. omg: 2 fm sm i hver 3. og 4. maske omg rundt (24)
  18. omg: 1 fm i hver maske (24)
  19. omg: 2 fm sm i hver 2. og 3. maske omg rundt (18)
  20. - 70. omg: 1 fm i hver maske (18)
    1. omg: 2 fm i hver 2. maske (27)
      Fyld kroppen helt op igennem snablen
Endestykke til snabel:

  1. omg: Slå 3 lm op, afslut med en km
  2. omg: 8 fm rundt i cirklen
  3. omg: 2 fm i hver maske (16)
  4. omg: 2 fm i hver 2. maske (24)
  5. omg: 2 fm i hver 8. maske (27)
Endestykket hækles på kroppen med fm.

Ben ( 4 stk ):

  1. omg: Slå 4 lm op, afslut med km
  2. omg: 9 fm rundt i cirklen af lm
  3. omg: 2 fm i hver maske (18)
  4. omg: 2 fm i hver 3. maske (24)
  5. - 12 omg: 1 fm i hver maske.
    Fyld benene og sy dem på kroppen

Ører ( 2 stk ):

Alle rækker vendes med 1 lm

  1. rk: Slå 5 lm op, vend (5)
  2. rk: 1 fm i hver maske, vend (5)
  3. rk: 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 3 fm i hullet mellem række 1 og 2, 3 fm, vend (9)



  4. rk: 2 fm, 2 fm i næste m, 3 fm, 2 fm i næste m, 2 fm, vend (11)
  5. rk: 2 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 2 fm, vend (15)
  6. rk: 3 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 3 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 3 fm, vend (19)
  7. rk: 4 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 5 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 4 fm, vend (23)
  8. rk: 5 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 7 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 5 fm, vend (27)
  9. rk: 6 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 9 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 6 fm, vend (31)
  10. rk: 7 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 11 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 7 fm, vend (35)
  11. rk: 8 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 13 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 8 fm, vend (39)
  12. rk: 1 fm i hver m (39)
    Sy ørerne fast på kroppen

Hale:

Lav en fast fletning i den ønskede længde, sy halen på kroppen


Øjne:

Øjne kan broderes på, der kan sys rulleøjne på eller der kan klippes øjne i filt som limes på.


47 kommentarer:

  1. Ejjj hvor herligt.
    Nu skal jeg altså have fundet ud af, hvilken fejl jeg laver, når jeg hækler fastmasker *rundt*.
    Min rækkeskift trækker lige så stille til den ene side.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør mine rækkeskift også. Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til er det bare sådan. Det kan ikke blive anderledes.

      Slet
    2. Smiler stort.
      Tak skal du have. Nu føler jeg mig ikke helt på den og tør godt vove mig ud i det igen :)

      Slet
  2. herlig og tusind tak for opskriften Er sat på listen over ting der skal laves Hvor er den herlig

    SvarSlet
  3. Tak for det! Den er bare SÅ nuser!! Det må blive den næste elefant jeg laver :0)

    Til dem der skriver om fastmaske farveskift der rykker sig:
    Skift farve når i trækker snoren igennem de to masker på sidste maske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også sådan jeg har gjort denne gang. Men farveskiftet drejer nu stadig lidt for mig. Kan du få den til at blive helt lige?

      Slet
  4. Hejsa,....tak for den fine opskrift,..den er bare så sød,...og rigtig nem at lave efter din opskrift;)
    måske andre kan bruge min tilføjelse. Jeg har hæklet en kant nederst på øret i samme farve som der hvor øret monteres så får man usynlige sting når man monterer.
    Hilsner og tak . Dorte Aggerholm

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din tilføjelse og den positive tilbagemelding.
      Jeg havde ikke tænkt på at man kunne gøre det på den måde, men har irriteret mig meget over de synlige sting jeg fik. Jeg skal snart til at lave en mere, der vil jeg bestemt bruge din idé. Tusind tak :)

      Slet
    2. Tak for det gode råd, det har jeg gjort med succes.

      Slet
  5. Hej Tanja
    Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener, når du ved ørerne skriver at man skal hækle langs siden over 2 rk med 3 fm og så på den anden side med 3 fm?
    Hvordan skal man lige gøre det?
    Mvh Laura

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laura.

      Jeg skal forsøge om jeg kan forklare dig det. Det er ikke helt nemt.
      Når du har hæklet 2 fm sm, 1 fm og 2 fm sm skal du ikke vende arbejdet, men fortsætte med at hækle rundt for enden af de to rækker og derefter hækle 3 fm i de lm du startede med at slå op. De bliver hæklet på modsatte siden af de 2 fm sm, 1 fm og 2 fm som du startede med at hækle.
      Denne række bliver som et u, rundt om det du allerede har hæklet.

      Jeg håber det gav mening. Ellers skriver du bare igen.
      Jeg kan måske vise det med billeder hvis du sender min din mail adresse

      Slet
  6. Hej.
    Jeg er næsten færdig med din flotte elefant (som i øvrigt er blevet hæklet af størstedelen af min klasse!), og nu er jeg nået til ørerne. Jeg forstår ikke hvad du mener fra rk.3? Ps. jeg er ny i hækleverdenen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Naja.
      Jeg er da rigtig glad for at høre at i kunne bruge min opskrift. Jeg har i den kommentar lige her over din forsøgt at forklare lidt omkring øret. Men jeg vil gerne forsøge at lave en billede forklaring. Jeg vil ikke love at det lige bliver de næste dage, men den skal nok komme :)

      Slet
  7. Hej, hvor er den fin - tror, jeg vil give mig i kast med den :) hvor stor er den ca.?

    Nanna

    SvarSlet
  8. Hej Nanna.

    Mange tak og god fornøjelse med den :)
    Den bliver ca. 15 cm høj og ca 23 cm lang..

    SvarSlet
  9. Hej igen, og tak for svar. Har lige et enkelt spørgsmål mere. Jeg er ny inden for hækleverdenen, så jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg hækler endestykket på snablen - kan du forklare mig det? :)

    Nanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nanna.
      Jeg er ked af at jeg har været så lang tid om at svare. Men nu vil jeg se om jeg kan give dig en forklaring der er til at forstå.
      Du tager enestykket til snablen og ligger hen over hullet i snablen. Derefter hækler du ned i en fm i endestykket og i en fm på snablen og hækler de to m sammen med en fm, sådan fortsætter du hele vejen rundt.
      Gav det mening?

      Slet
  10. Hej Tanja..

    Super fin opskrift, jeg har selv hæklet den og synes din opskrift er rigtig god at hækle efter. Du kan se min version på www.blogbylam.blogspot.dk .. jeg har selvfølgelig linket til din opskrift.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.
      Mange tak, jeg er glad for at opskriften kunne bruges. Var inde på din blog og se elefanten. Den er blevet så sød :)
      Tak for at du har linket.

      Slet
  11. Hej Tanja
    Jeg er i gang med at lave din fine elefant, men jeg forstår simpelthen ikke ørerene. Jeg hækler rundt, men jeg kan slet ikke få det til at passe!!?? Vil du sende også sende mig billeder af hvordan det skal gøres ligesom en tidligere læser, hvis du får min mail adresse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille.
      Jeg vil gerne sende dig nogle billeder så det forhåbentlig kan lykkes for dig. Det kan dog ikke blive før weekend. Du må gerne sende din mail adresse til mig, min mail adresse finder du under kontakt øverst på bloggen.

      Slet
    2. Hej Tanja

      Suuuuper!!! Har sendt en mail til dig :)

      Slet
  12. Hej Tanja. Har kastet mig ud i at hækle denne skønne elefant. Jeg bliver i tvivl ved omgang 34. Skal man lave 2 fastmaster og en stangmaske i både 11 og 12 maske eller hvad skal man forstå ved sm?
    Mvh. Nadia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nadia.
      Dejligt du har kastet dig ud i projektet :)
      Sm betyder sammen. Så du laver 10 fm og derefter tager du maske 11 og 12 sammen.
      På garnstudio.com kan du finde en beskrivelse af hvordan du tager 2 fm sammen.
      God fornøjelse.

      Slet
    2. Hej Tanja..
      Tak for din opskrift :)
      Det er første gang i mit liv jeg hækler efter en opskrift, og her ved 34. går det også galt for mig :(
      Jeg har set videoen.. Og troede jeg havde forstået det..men nu har jeg måttet pille det op 3 gange og resultatet er det samme hver gang... Jeg har 6 masker "tilovers" når jeg er omgangen rundt... 😡
      Jeg starter omgangen med at hækle ti masker, så stikker jeg ind i nummer 11,trækker garnet igennem, stikker igennem nummer 12, trækker garnet igennem (så er der 3 tråde på hæklenålen), og så fortsætter jeg ellers. Hækler ti... Stikker ind i 2 osv... Og så er det jeg ender med at have 6 masker til overs inden omgangen er slut... Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad jeg gør forkert. Hvis ellers det gad og gå op er der også 72 masker som der burde være (med de 6 der er i overskud)
      Hjælp :)
      Venlig hilsen
      Laura

      Slet
    3. Hej Laura.
      Dejligt at du har kastet dig ud i at hækle efter en opskrift.
      Jeg tror altså du har forstået det rigtigt, altså med hvordan man tager ind.
      Men når du har de 3 tråde på hæklenålen skal du trække igennem igen, så de 3 bliver til 1 tråd.
      Inden du starter på omgang 34 skal du have 78 masker, og når du så har hæklet omgang 34 skal du ende med 72 masker.
      Det skal gå op på omgangen så du ikke ender med nogle masker til overs.
      Jeg håber at dette kan hjælpe dig, ellers kan jeg faktisk ikke gennemskue hvad det lige er du gør galt.
      Vh Tanja

      Slet
  13. Tak for svar :)
    Har du evt. et link. Har kigget lidt rundt på deres hjemmeside og kan ikke finde det ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er et link:
      http://www.garnstudio.com/lang/dk/skole/hekle_felle.php

      Jeg foretrækker metode a.

      Håber det kan hjælpe dig :)

      Slet
    2. Tak for det :) Tror jeg har fanget den :)

      Slet
  14. Hej tak for din blok og din gode opskrift den er overskueligt spv for en helt nybegynder, dog er lidt tvivl om starten hvordan skal hækle 9 fm på 4 lm på 2. Runde.
    Mvh Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Charlotte. Dejligt at du har lyst til at prøve at hækle efter min opskrift.
      På 1 runde skal du hækle de 4 lm og samle dem til en ring. Det kan du se et eksempel på her:
      http://woolspire.com/da/tutorials/s%C3%A5dan-h%C3%A6kler-du-en-ring
      Når du har gjort det så har du en ring med et hul i midten, det er omkring ringen du så skal hækle de 9 fm. Du skal altså ikke bruge de 4 lm at hækle ind i, men kun til at danne ringen.

      Jeg håber forklaringen kan hjælpe dig :)

      Slet
  15. Tak en ring kan gost hækle. Nu prøvet jeg at stikke hækle nålen ned i hulet og har hæklet de 9. Det giver dog et timelig stort hulv hos mig forhold til din, men måske bare hækle nål forskellen. Tak for hjælpen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hullet kan være lidt svært at lukke. Men du kan prøve at trække lidt i garn enden, den der skal hæftes. Det kan nogle gange hjælpe.

      Slet
  16. Hej Tanja.
    Må jeg lægge dit billede af elefanten og et link til din blog, ind på min hækleside?
    https://www.facebook.com/pages/Lenes-h%C3%A6kle-og-strikke-side/327065820807360

    SvarSlet
  17. Hej Muttimut.
    Det må du meget gerne. Tusind tak fordi du spørger.

    SvarSlet
  18. Hej Tanja
    Tusind tak for din fine og meget detaljerede opskrift.
    Den har gjort det muligt for mig at lave Elefine:
    http://agjsblog.blogspot.dk/2015/05/elefine.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for tilbagemeldingen, det er rart at vide at opskriften kan bruges og er til at forstå :)

      Slet
    2. Hejsa
      Jeg har prøvet at hækle efter din opskrift.
      Jeg kan desværre ikke finde ud af ørene, jeg får dem mere lange end høje, og ser ikke rigtig ud.
      Har du lyst til at "skære" det ud i pap for mig.
      /Karina

      Slet
    3. Hej Karina.
      Ørerne er faktisk længere end de er høje når jeg har hæklet dem. Men når jeg så syr dem på elefanten rynker jeg dem så de får lidt folder og dermed kommer til at se ud som om de er højere end de er bredere.
      Jeg ved ikke om det svar kunne hjælpe dig. Ellers er du velkommen til at sende mig en mail (adressen finder du under kontakt øverst her på siden) med et billede af dit øre, så kan jeg nok bedre hjælpe dig.
      Vh Tanja

      Slet
    4. Jeg Har slet ikke kunne hitte ud af de ører.... Så jeg har hæklet nemmere ører fra en anden elefant opskrift det virker fint.

      Slet
  19. Hej Tanja
    Den er simpelthen for sød, den elefant. Så jeg bliver nødt til at starte en produktion.
    Kan du sige hvilken omgang - cirka - hale, ører, øje og ben skal sys på, for at elefanten får samme søde udtryk som din ?
    Jeg overvejer om ikke det vil være lettere at sy hale og ører, og måske også benene på kroppen, før snablen bliver alt for smal og inden der kommer fyld i - har du prøvet at gøre det sådan, eller tror du det bliver helt vildt bøvlet ?
    Vh Belinda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Belinda.
      Tusind tak, det er dejligt at høre at du synes om elefanten :-)
      Jeg kan desværre ikke sige hvilke omgange hale, ører, øjne og ben er syet på, jeg prøver mig lidt frem når jeg montere elefanten.
      I forhold til at at sy delene på inden at elefanten bliver fyldt, så har jeg selv haft samme tanke og også forsøgt. Men fordi kroppen bare er slatten kan jeg slet ikke få delene til at sidde rigtigt og pænt. Så jeg vil anbefale at du hækler hele elefanten færdig, fylder den og så montere delene.
      Rigtig god fornøjelse med hæklingen :-)

      Slet
    2. Hej igen
      Jeg syede faktisk både hale, ben, ører og øjne på og puttede fyld i inden jeg hæklede snablen færdig. Det gik fint :-) selv om den naturligvis blev lidt stiv at sidde med, mens snablen blev færdig.

      Slet
  20. Hej Tanja er gået igang med din fine elefant ☺ er der ikke en fejl i omg. 34 ? Hvis maske antallet skal gå op, vil jeg mene det er i 12 og 13 indtaget skal være, er lidt ny, men har talt mig grøn i hovedet 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret. Det er i maske 12 og 13 indtaget skal være. Så de efterfølgende rækker med indtagninger er også skrevet forkert.
      Måske er du ny, men rigtig god spottet 👍🏼

      Slet
  21. Hej Tanja er gået igang med din fine elefant ☺ er der ikke en fejl i omg. 34 ? Hvis maske antallet skal gå op, vil jeg mene det er i 12 og 13 indtaget skal være, er lidt ny, men har talt mig grøn i hovedet 😉

    SvarSlet
  22. Tak for dit svar, er nybegynder, men god til at regne 😀tak så er det ikke mig der er helt tosset 😂

    SvarSlet

Jeg elsker at få kommentarer fra jer og læser dem ALLE med stor glæde :)
Jeg forsøger at svare på alle kommentarer, men nogle gange kan der måske godt gå lidt tid inden det sker :)