søndag den 30. september 2012

DIY på babynisse

Jeg blev spurgt af hende her om jeg ville lave en DIY på mine babynisser fra dette indlæg.
Her har jeg forsøgt, jeg er ikke så øvet, så jeg håber i spørger hvis det ikke er til at forstå og siger til hvis der er fejl. 


DIY til babynisse


Det skal du bruge:
Hæklenål 3,5 og 2,5
Rødt garn der passer til nål 3.5
Hvidt garn der passer til nål 2.5
Vatkugler til hoved, med hul igennem.
Lim

Ben/arme ( 2 stk ):
Stå 30 lm op med rødt garn på nål 3.5
Der hækles 2 stgm i 3. m fra nålen (vendemaskerne tæller for den første stgm) og derefter hækles 3 stgm i hver fm.
Luk af.
Nu snoes ben/arm så den bliver som en spiral.

Hue:
Slå 20 lm op med rødt garn på nål 3,5, lm rækken samles med en km. 
Marker med en tråd hvor omg begynder.
Der hækles nu 4 omg fm.
På næste omgang begynder indtagningerne således.
  1. omg: * 4 fm, 2 fm sammen* , *Gentages 3 gange slut med 2 fm. (17 m)
  2. omg: * 3 fm, 2 fm sammen* , Gentages 4 gange slut med 1 fm. ( 13 m)
  3. Omg: * 2 fm, 2 fm sammen* , * Gentages 4 gange slut med 1 fm. ( 9 m)
  4. omg: * 1 fm, 2 fm sammen* , *Gentages 3 gange ( 6 m )
  5. omg: * 2 fm sammen* , Gentages 3 gange (3 m)
Luk af
Der hækles nu en fm kant neders på huen med hvidt garn og nål 3.5.

Krave:
Hækles med hvidt garn og nål 2.5.
Slå 8 lm op, lm rækken samles med en km.
Der skal nu hækles 20 stgm rundt i ringen.
Start med 3 lm (de udgør den første stgm), forsæt med stgm indtil der er 20.
Omgangen samles med en km i første stgm.
Derefter hækles:
*3 lm, 1 fm i 2 lm fra nålen, 1 fm i stgm fra omgangen før * Dette gentages omgangen rundt. Der afsluttes med en km.
Luk af.



Montering:
Alle ender hæftes. Der laves en kvast til huen, som syes eller limes fast.
De to ben bindes sammen med en lang rød tråd ,så de deles i ca 1/3 (arme) og 2/3 (ben).
Kraven sættes på tråden og derefter trækkes tråden igennem hovedet og der bindes en stram knude. 
Hvis knuden man binder ikke er stor nok til at holde hovedet på plads, kan tråden limes fast på toppen af hovedet.
Så sættes huen på, jeg har limet den fast. Jeg brugte limpistol, men alm. hobbylim kan også sagtens bruges. 


God fornøjelse :)




4 kommentarer:

  1. Ej hvor er den fin... den skal helt sikkert afprøves...
    Smil Lone

    SvarSlet
  2. Eeeejj, tusind tak for den fine DIY, den skal jeg prøve ved lejlighed :0)De er sååå søde :0)

    SvarSlet
  3. Sikke fin.. tak for diy den må jeg da klart prøve en dag...

    SvarSlet
  4. Den kommer også på min to-do-liste. Mine børnebørn elsker nisser.

    SvarSlet

Jeg elsker at få kommentarer fra jer og læser dem ALLE med stor glæde :)
Jeg forsøger at svare på alle kommentarer, men nogle gange kan der måske godt gå lidt tid inden det sker :)